Whatever you do, you need courage. Whatever course you decide upon, there is always someone to tell you that you are wrong.

Helg igen! Sista helgen som vi får spendera i vårat hem. Sorgligt? Ja litegrann... men mest ser jag framemot å få prova något nytt, det känns spännande å roligt å det pirrar i min mage! :)

Idag har jag bara varit hemma å packat lite lådor, har dock försökt att skriva lite på en hemtenta som ska vara inne på söndag men det var lättare sagt än gjort... får fortsätta imorn helt enkelt. Sen blev jag så gryyyymt sugen på indisk mat å speciellt biff eller kyckling korma, den som jag alltid alltid brukar äta, så jag googlade fram ett recept å tog cykeln å åkte iväg till affären. Hur det smakade? Ja alltså, om jag säger såhär att jag lär inte äta korma på restaurang nå mer för min egen blev jäääättegodig! Stolt är jag!

Chicken Korma


Ingredienser:
400g strimlad kyckling + smör eller olja att steka dem i
1 stor gul lök
3 klyftor vitlök
1 dl mald mandel
knappt ½ dl riven färsk ingefära
½ kycklingbuljongtärning
½ dl matolja
½ tsk mald kanel
1 msk mald koriander
1 tsk gurkmeja
1 tsk mald spiskummin
1 tsk mald kardemumma
½ tsk cayennepeppar
1½ dl matlagningsyoghurt
1 dl grädde
2 dl kokosmjölk (ev mer att späda med)
1½ msk citronsaft
1½ msk socker
½ tsk salt
.
Gör så här:
Bryn kycklingen runt om i stekpanna.

Häll oljan i en kastrull/gryta och häll i alla torra kryddor och låt dem fräsa en stund. Hacka löken smått eller kör den i matberederare. Riv ingefäran och pressa vitlöken. Tillsätt detta i grytan.


Mal/mixa mandeln smått och häll ner den. Tillsätt grädde, yoghurt och kokosmjölk. Smula ner buljongtärningen, tillsätt citronsaft och socker. Lägg i kycklingbitarna. Låt koka minst 1 timma (på medelvärme) så köttet blir mört och gött!! Smaka av med mer salt och socker, och späd med mer kokosmjölk, grädde eller vatten om det blir för tjockt.

Servera med ris och nan-bröd.



- Bild lånad från google (hann inte ta en egen då jag bara tänkte på å äta den :P). Dock blev min inte riktigt lika röd som denna, råkade ha i lite för mycket gurkmeja så den såg lite ut som curry! :D Men gott som fan var det ändå.

Nu ska jag ha lite fredagsmys med mina älsklingar å ladda för imorn då det blir hejdå-fest!

Peace.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0